6 praktyk pozwalających na sprawną współpracę z agencją kreatywną.

Agencja kreatywna, reklamowa, dom mediowy, czy inny podmiot odpowiedzialny za tworzenie projektu reklamowego lub jego części, to partner w procesie kreacji wizerunku, strategi marki, czy kampanii reklamowej. Współpraca z nim często niesie ze sobą mnóstwo wątpliwości. Zasada „klient nasz pan” zaczyna powoli ustępować zasadzie „marka nasz pan”, co nie zawsze prowadzi do uzyskania spodziewanych efektów.

Pomimo oczywistego faktu, iż każdy projekt jest inny i każdy wymaga indywidualnego podejścia, we współpracy na linii klient-agencja, można wskazać kilka złotych zasad, które ułatwiają skuteczne i efektywne tworzenie.

1. Komunikacja. O marce lepiej powiedzieć za dużo niż za mało. Częstym błędem popełnianym głównie przez właścicieli lub opiekunów marki jest niedostateczne briefowanie na temat marki. Rzeczywiście, po 100 briefingach można zapomnieć o przekazaniu agencji kreatywnej kluczowej informacji, jaką jest np. target. Doświadczeni brand managerowie unikają jednak wysyłania tego samego briefu i każdorazowo starają się opowiadać o swojej marce niczym aktor, odgrywający po raz tysięczny znaną sztukę teatralną. Nawet wtedy, kiedy marka jest powszechnie dobrze rozpoznawalna. W kontrakcie z agencją kreatywną używaj nacechowanych przymiotników, obrazowych rzeczowników i porównań. Unikaj uosabiania marki i cech charakteru.

2. Target. Jeśli znasz odbiorców Twojej marki, nie zapomnij o wyraźnym oddzieleniu informacji pochodzących z badań od Twoich własnych doświadczeń. Wyraźnie określ na ile agencja kreatywna może sobie pozwolić w procesie kreacji na własne obserwacje, a na ile musi się trzymać przekazanych informacji. Najlepsi brand managerowie zabierają agencje na pole bitwy i pokazują w którym miejscu pozyskują swoich klientów lub konsumentów. Może to być centrum handlowe, spotkanie biznesowe, albo strona internetowa. Warto pozwolić przedstawicielowi agencji kreatywnej na chwilę stać się pracownikiem Twojej firmy.

3. Zakres obowiązków. Ustalenie rodzaju współpracy powinno być szczegółowe i jasne dla obu stron. Wyjątkowo ważnym jest określenie specjalistów jakich będzie potrzebować agencja reklamowa lub agencja kreatywna. Jeśli zlecenie dotyczy np. strony internetowej, warto od razu ustalić kto jest odpowiedzialny za przygotowanie mapy strony. Może to być zarówno projektant UI, który wraz z copywriterem ustalą cały kontent, ale równie dobrze ta część może pozostać w rękach klienta.

4. Charakter współpracy. Celem przedstawiciela agencji kreatywnej jest rzecz jasna długa i przyjemna współpraca. Nie warto jednak łudzić go przyszłymi zleceniami, jeśli pierwszą współpracę agencja potraktuje „gratisowo” lub „po kosztach”. Podczas pracy twórczej bardzo ważnym elementem jest zaufanie do partnera, bo tylko wtedy powstają odważne, śmiałe i epickie projekty.

5. Wycena. Masz prawo do negocjacji cen, podobnie jak do sprawdzania ich na rynku. Pamiętaj by tę drugą czynność przeprowadzić rzetelnie, tzn. po zapoznaniu się z kontrofertami upewnij się, że dotyczą dokładnie tego samego. Czasami słownictwo branży reklamowej potrafi zmylić. Wynegocjuj korzystne dla siebie warunki współpracy. Każdemu zależy na tym, byś jako klient czuł się komfortowo i nie musiał akceptować czegoś, czego nie jesteś do końca pewny.

6. Akceptuj z głową. Upewnij się, że osoby, które oceniają projekt, były świadome rozmów między Tobą a agencją i że widziały przesłany brief lub jego podsumowanie. Zaoszczędzi to dużo czasu i nieporozumień. Chroń agencję przed otrzymywaniem sprzecznych informacji z tego samego źródła, czyli firmy zlecającej. Daj sobie minimum kilka godzin przerwy przed finałową akceptacją. Tym bardziej jeśli zlecenie dotyczy druku/wykonania a nie internetu.

Jeśli potrzebujesz profesjonalnej współpracy na polu reklamy, skontaktuj sie z nami tutaj Jeśli szukasz na chybił-trafił, większe szanse na sukces masz tutaj